dr hab. Zbigniew Groszek
em. prof. AON, UP-H i SAN
pułkownik lotnictwa WP w st. spocz.
MSWiA
MON
Kancelaria
BBN
RCB
MSZ
ISM
CSM
Zbigniew Groszek
Podstawowe dokumenty normujące gotowość państwa do obrony
Przygotowania i realizacja zadań, mających na celu utrzymanie gotowości państwa do obrony, regulowane są w Polsce szeregiem aktów normatywnych.
Najważniejszym aktem prawnym jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Poza Konstytucją polskie prawo dość szeroko ujmuje najważniejsze zagadnienia
bezpieczeństwa narodowego, w tym obrony państwa. Jest to kilkadziesiąt ustaw i kilkaset aktów wykonawczych do tych ustaw w postaci różnego rodzaju
rozporządzeń i zarządzeń. ...
Andrzej Kozłowski
“Energetyka 24” 02 marzec 2017
Zbigniew Groszek
Współpraca cywilno-wojskowa w NATO – istota, cele i podstawowe funkcje
NATO brało i bierze czynny udział w operacjach reagowania kryzysowego w wielu rejonach świata, przyczyniając się w znacznym stopniu do stabilizacji
środowiska bezpieczeństwa międzynarodowego. Operacje reagowania kryzysowego NATO prowadzone poza granicami państw członkowskich, na terenach
pozbawionych w pełni działających instytucji i skutecznej infrastruktury, rodzą bardziej skomplikowane wyzwania. Dlatego w dzisiejszym środowisku
bezpieczeństwa dla osiągnięcia sukcesu operacyjnego niezbędna jest ścisła współpraca między cywilnymi i wojskowymi organami i instytucjami.
To personel organów współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC, ang. Civil Military Co-operation) ułatwia tę współpracę i zapewnia dowódcom NATO i instytucjom
cywilnym wiedzę fachową, niezbędną do stworzenia warunków pozwalających na wypełnienie misji prowadzonych operacji. ...
Zbigniew Groszek Franciszek Żygis
System zwalczania rakiet balistycznych "THAAD" w obronie przeciwrakietowej teatru działań
Ostatnie konflikty zbrojne (głównie wojna w Zatoce Perskiej) wykazały, że rakiety bali-styczne o zasięgu operacyjnym są, obok rakiet manewrujących,
samolotów i śmigłowców, bardzo groźnym środkiem napadu powietrznego. Wyposażone w głowice z bronią masowego rażenia (jądrową, chemiczną lub
biologiczną) mogą zagrozić wielu obiektom cywilnym i wojskowym na teatrze działań wojennych. Szybkie rozprzestrzenianie się tego rodzaju broni w świecie,
połączone z nieprzewidywalnością zachowania się jej posiadaczy (głównie pań-stw, w których terroryzm jest podstawowym rodzajem walki), potęguje to
zagrożenie. Obec-nie, już kilkadziesiąt państw dysponuje rakietami balistycznymi klasy ziemia-ziemia o za-sięgu od 150 do ponad 1500 km ...
Zbigniew Groszek
Użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w reagowaniu na zagrożenia niemilitarne
Bezpieczne państwo to takie, w którym poziom zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych lub inaczej ujmując militarnych i niemilitarnych jest akceptowalny,
co oznacza, że nie są zagrożone jego interesy narodowe, funkcjonowanie i rozwój. Osiągnięcie i utrzymanie takiego stanu jest możliwe tylko wtedy, gdy
wszystkie instytucje i organy państwa – te kierujące bezpieczeństwem i te wykonawcze, tworzące system bezpieczeństwa narodowego, będą właściwie
przygotowane, wyposażone i zorganizowane do realizacji zadań obronnych i ochronnych, mających na celu przeciwstawienie się wszelkim zagrożeniom
militarnym i niemilitarnym. ...
Zbigniew Groszek
Prawne podstawy użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w reagowaniu na zagrożenia niemilitarne
Do niedawna w społeczeństwie funkcjonowało przekonanie, że Siły Zbrojne RP służą głównie obronie Rzeczypospolitej przed zagrożeniami zewnętrznymi.
Jednakże obecny charakter zagrożeń niemilitarnych i ich coraz szerszy zakres, z którymi często nie radzą sobie służby przeznaczone do ich zwalczania,
wymusza potrzebę użycia Sił Zbrojnych RP do przeciwstawienia się tym zagrożeniom. Zmieniło to optykę społeczeństwa na rolę i zadania Sił Zbrojnych RP
w zapewnieniu bezpieczeństwa narodowego....
Zbigniew Groszek
Współpraca cywilno-wojskowa w NATO – zasady i zadania
Aby współpraca cywilno-wojskowa była efektywna i skuteczna musi być realizowana zgodnie z zasadami i zadaniami określonymi w dokumentach
normatywnych, które ułatwiają tę współpracę i zapewniają dowódcom NATO i instytucjom cywilnym warunki niezbędne do osiągnięcia celów prowadzonych
operacji. Zasady i zadania współpracy cywilno-wojskowej ewoluowały wraz ze zmianą dokumentów normatywnych w NATO po 1991 roku ...
Zbigniew Groszek
Współpraca cywilno-wojskowa w NATO – struktury i ich funkcjonowanie
Aby współpraca cywilno-wojskowa była efektywna, musi być realizowana zgodnie z zasadami i zadaniami określonymi w dokumentach normatywnych przez
dobrze przygotowane i wyposażone struktury CIMIC (siły i niezbędne środki), które ułatwiają tę współpracę i zapewniają dowódcom NATO i instytucjom
cywilnym osiągnięcie celów prowadzonych operacji. Struktury współpracy cywilno-wojskowej różniły się w zależności od rodzaju, charakteru i miejsca
prowadzonych przez NATO operacji. ...
Wybrane publikacje
Hobby
NATO - vademecum
UE
MSZ - organizacje międzynarodowe
NATO Review
Polska Zbrojna
CIMIC
Gotowość obronna państwa
System bezpieczeństwa narodowego
Armia w państwie demokratycznym
Przygotowania obronne państwa